01/03/2017
אייקון (צלמית) הוא סמל חזותי פשוט, שנועד להעביר מסר קצר וברור ללא שימוש במלל.
ניתן לראות שימוש נרחב באייקונים גרפיים בתחום השילוט וההכוונה וכן בתחום הדיגיטלי והאינטראקטיבי, האייקונים הם למעשה חלק ממערך ניווט והכוונה בתוך ממשקי משתמש.
לאייקון מספר יתרונות חשובים : ניתן להבינו גם ללא צורך בשפה, הוא בולט לעין עוד בטרם קוראים את הכתוב ומשמעות האייקון מובנת בקלות ובמהירות גבוהה יותר מטקסט.
היצוגים הויזואלים של האייקונים עד ימינו נלקחו מהעולם המוחשי, לדוגמה: כדי לפתוח תמונה או תיקיה יש ללחוץ על אייקון בצורת תיקיית קרטון, כמו כן כדי להתקשר למישהו או לענות לשיחה בטלפון הנייד יש ללחוץ על אייקון בצורת שפופרת. שימוש בסמלים של העולם "הישן" עבר לעולם הדיגיטלי משום שהראשון התקיים שנים רבות לפני שהשני נוצר.
בימינו עם התפתחות וחדירת העולם הדיגיטלי לכל תחום בחיינו, גדלה הדרישה לאייקונים למטרות שונות ולקהל יעד מגוון. התפתחות זו הציבה בפני המעצבים ומפתחי מערכות ההפעלה השונות אתגרים רבים.
אחד האתגרים החשובים והקשים שבהם הוא גיבוש שפה חזותית חדשה .
נדרשת שפה גרפית ייחודית אשר תזוהה בשוק כמודרנית ועדכנית, בעלת ערכים של איכות ואסתתיקה.
עיצוב איכותי נתפס כאמין ובטוח, בעוד שעיצוב מיושן מיד נתפס כלא איכותי ובעל ערך נמוך.
הסיבה לכך שעדיין ממשיכים להשתמש באייקונים מהעולם "הישן" ברורה: הדימויים הללו כל כך מוכרים ומזוהים עם הפעולות שהם מייצגים, שצריך סיבה טובה במיוחד כדי לשנות אותם. בנוסף, גם אם נשנה ונחליף אותם בדימויים חדשים ורלוונטיים יותר… בעוד כמה שנים לא יהיו רלוונטיים, בהתחשב במהירות שבה דברים משתנים.
במאמר של קארין קקונן "המפה, המראה והדימוי" –
שלוש דרכי ייצוג עיקריות (או מטפורות) של דימויים חזותיים בתקשורת חזותית:
רולאן בארת', במאמרו "הרטוריקה של הדימוי החזותי"- טוען שהדימוי תוחם משמעות ולכן הוא מאפשר לחקור את תהליך הסימון.
בתהליך הסימון ישנם 3 סוגי מסרים:
הדרך לפענוח עוברת בתוך ההקשר הפרשני של קהלי היעד.
במחקר זה ברצוני לבדוק כיצד תתקבל מערכת חדשה של אייקונים, שיסמלו פעולות בסיסיות שאנחנו עושים מדי יום.
לבדוק כיצד תתקבל מערכת חדשה של אייקונים. האם יש מקום לשינוי, מהו השינוי הרצוי?
השפעת משמעויות אסוציאטיביות ו/או שימוש במטפורות ובדימויים קונוטטיביים ודנוטטיביים.
בחרתי בשיטת מחקר באמצעות סקר, זאת על מנת לכלול דיעה אובייקטיבית אמיתית ממגוון מייצג.
30 אנשים, גברים ונשים בחלוקה דומה, בגילאי 25-70, העוסקים במגוון רחב של מקצועות.
בחרתי להכין שאלון קצר הכולל עמוד אחד, זאת על מנת לקבל שיתוף פעולה מלא ולא להכביד על הנחקרים. השאלון כלל אייקונים בשפה דומה וביניהם האייקונים שבשימוש כיום. הנחקר נדרש לדרג את האייקונים מהאהוב ביותר ועד האהוב פחות.
השאלון הועבר במייל למכרים ולחבריהם. את תשובות הנחקרים ריכזתי בטבלאות על פי סדר עדיפויות. חישבתי באחוזים את הממוצע של עדיפות הנחקרים, בדקתי סיבות לבחירה חריגה (גבוהה/נמוכה).
כמו כן בדקתי האם לגיל, מגדר או עיסוק ישנה השפעה על בחירת הנחקרים, והאם הם מושפעים ממטפורות ומקונוטציות מוצפנות (אייקון קונוטטיבי) ולא מוצפנות (אייקון דנוטטיבי).
אופציה 1:
אייקון בשימוש כיום
אופציה 2:
אייקון בשימוש כיום או דומה בשפתו הפשוטה לאייקונים שבשימוש כיום
אופציות 3+4:
יצירתיות ומורכבות יותר ולעיתים כוללות קונוטציה מוצפנת
להלן סיכום חישוב ממוצע של עדיפות הנחקרים :
עדיפות 1 | עדיפות 2 | עדיפות 3 | עדיפות 4 | |
---|---|---|---|---|
אופציה 1 | 48.4% | 20.8% | 16.0% | 13.6% |
אופציה 2 | 21.4% | 32.8% | 33.0% | 13.0% |
אופציה 3 | 14.4% | 17.8% | 24.8% | 42.0% |
אופציה 4 | 15.8% | 28.6% | 26.2% | 31.4% |
על פי תוצאות המחקר- מכל האופציות:
בעדיפות 1:
48% מהנחקרים בחרו באייקון הנמצא בשימוש כיום.
21% בחרו אייקון בשימוש כיום או דומה בשפתו הפשוטה לאייקונים שבשימוש כיום.
ניתן לראות באופן בולט חוסר רצון בשינוי והעדפת אייקונים מוכרים ופשוטים.
בעדיפות 2:
באופציות המורכבות והיצירתיות יותר: 28.6% בממוצע בחרו באופציה 4 ו-17.8% בממוצע בחרו באופציה 3. לעומת זאת, 20.8% בממוצע בחרו באייקון הקיים ו-32.8% בממוצע בחרו בחרו באייקון בשימוש או בשפה דומה לו.
בעדיפות 4:
ניתן לראות כי הנחקרים אוהבים פחות שימוש באלמנטים לא אסתטיים או מאיימים, לדוגמה:
לפעולה "מחיקה" הסמל קיבל דירוג נמוך עקב שימוש באלמנטים לא אסתטיים.
לפעולה "שליחה" הסמל קיבל דירוג נמוך עקב שימוש באלמנט אלים ומאיים.
לסיכום:
על פי ממצאי המחקר, רוב הנחקרים לא מעוניינים בשינוי העיצוב כאשר מדובר באייקונים.
חשובה להם מהות הפעולה ולא בהכרח הצד הוויזואלי שלהם.
על מנת לשנות אייקון מוכר ישנה חשיבות גדולה בבחירה בצורות בעלות פרשנות אסוציאטיבית חיובית ונעימה. ועם זאת יש לשמור על הפשטות על מנת להעביר את המידע בצורה קלה ומהירה.
צלמית (סמל חזותי). בתוך אתר "ויקיפדיה"
צלמית_(סמל_חזותי) /he.wikipedia.org/wiki
סער, י' (2012) אייקון בעידן הענן, בתוך אתר "פורטפוליו"
www.prtfl.co.il/archives/70435
בארת, ר. ( תורגם 2003). הרטוריקה של הדימוי. בתוך: ליבס, ת. וטלמון, מ. ( ערכו). תקשורת כתרבות. (כרך א,#39;, עמ' 259 – 272). תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
הול, ס. (1993, תורגם 2004). הצפנה, פענוח. בתוך : ליבס, ת . וטלמון מ.(עורכות).
תקשורת כתרבות (ע' 390–414). מקראה, כרך ב'. רמת-אביב: האונ' הפתוחה.
מכטר, א', (2010) "אוריינות חזותית – בין פענוח לפרשנות". בתוך מכטר, א. (ערך) (2010)
אוריינות חזותית – עיון, מחקר, יצירה. ע' 9 – 47. תל אביב: רסלינג, והמרכז האקדמי ויצו חיפה.
Kukkoen, K (2011). The map, the mirror and the simulacrum. Images in Use – Towards the critical analysis of visual communication (pp.55-67). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
שאלון האייקונים:
הסטודיו שלנו מתמחה בעיצוב פרוייקטים לדפוס ודיגיטל, וביצירת תוכן חכם ויצירתי, שתופס את תשומת לב הקהל. אנחנו מקשיבים לצרכים שלכם ויכולים להביא חיים לרעיונות בצורה מדוייקת ומקצועית. האיכות של העיצוב שלנו מעולה ונעזור לכם להתבלט ולהצליח בתחום שלכם.
צרו קשר עם הסטודיו שלנו ותקבלו הצעת מחיר מותאמת אישית לצרכים שלכם.
אנחנו נספק לכם את השירותים המותאמים ביותר לעסק שלכם ונעזור לכם להציג את העסק בצורה מקצועית ומרשימה.
מוזמנים לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם,
כדי להיות מעודכנים בעבודות ובהצעות מיוחדות שלנו.
#עיצוב_גרפי_עסקי #עיצוב_גרפי_ישראל #לוגו #מיתוג #עיצוב_אתר_אינטרנט #דף_נחיתה #עיצוב_חוברת_דיגיטלית #מודעות_שיווק #עסקים_מצליחים #טיפים_לעסקים #אייקונים
#graphicdesign #designtrends #businessgraphicdesign #graphicdesignisrael
כל הזכויות שמורות
לניסן כהן סטודיו לעיצוב גרפי ©2024